Piotr Selim

DSC_6439

piotrselim@interia.pl
www.piotrselim.pl
myspace.com/piotrselim
tel. 603_887_315

Piotr Selim – pianista, kompozytor, wokalista, aranżer, teraz też doktor…

 

Laureat m.in. Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, „Łaźni” w Radomiu, „Spotkań Zamkowych” w Olsztynie, „Spotkań Bardów” we Włocławku, Spotkań Młodych Autorów i Kompozytorów SMAK w Myśliborzu, „Oranżerii” w Radzyniu Podlaskim, Spotkań z Piosenką Autorską w Biłgoraju, „Kamienia Wiary” w Siedlcach, Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie i Festiwalu „Złota Kropla” w Świnoujściu. Uczestnik Elbląskich Nocy Teatru i Poezji. Od roku 1997 związany z lubelskim środowiskiem artystycznym i zespołem Lubelska Federacja Bardów, z którym nagrał 9 płyt CD i 2 płyty DVD.

Jako wokalista, pianista i aranżer brał udział w nagraniach ponad 20 innych kaset i płyt CD, między innymi „Romanse ballady” Jana Kondraka, czy „A poza tym…” Joli Sip.

Na stałe współpracuje z autorką teksów Hanną Lewandowską. Razem napisali około 200 piosenek.

W roku 2012 ukazał się solowy album Piotra pt. „W rytmie bolera”.

Nieczęsto zdarza się tak porządnie wymyślony i zaaranżowany materiał. Ogromna różnorodność nastrojów, klimatów, barw muzycznych, poczynając od prostej gitary akustycznej, przez chóry i orkiestrę, po niemalże Pata Metheny’ego. Jest czego słuchać, bo z pewnością raz nie wystarczy, z każdym kolejnym podejściem odkrywa się coś nowego, coś innego. Słychać rękę mistrza, słychać, że te dźwięki nie pojawiają się przypadkowo, czuje się gdzieś tam to pełne wykształcenie muzyczne. No cóż Piotr Selim nie tylko skończył Akademię Muzyczną, ale ma też stopień doktora muzyki i pewnie to nie koniec. Nie bez znaczenia jest również z pewnością to, że nagrania zmiksował Robert Szydło, a zmasterował Marcin Bors. Na tej płycie każdy znajdzie coś dla siebie. (Marek Sztandera – Dalmafon)

Kompozycje Piotra rozbrzmiewały w wielu salach koncertowych Polski i świata – między innymi w Londynie, Wiedniu, Nowym Jorku, Dublinie, Torravieja, Buenos Aires, Paryżu czy Lwowie. Wykonywane były również z towarzyszeniem Chóru Politechniki Lubelskiej, Chóru Towarzystwa Muzycznego w Lublinie, Chóru Akademickiego UMCS im. J. Czerwińskiej w Lublinie, Męskiego Chóru Kairos, Chóru Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku, Chóru Politechniki Białostockiej, z Orkiestrą Symfoniczną OSM I i II st. im. K.Lipińskiego w Lublinie czy z Orkiestrą Kameralną i Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej.

Piotr Selim to autor kantaty pt. „Z ziemi wiernej” skomponowanej na chóry, dwóch solistów, lektora i orkiestrę symfoniczną, a wykonanej z okazji 25. rocznicy wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Lublinie 6 czerwca 2012 roku w kościele Św. Rodziny na Czubach. Utwór składa się z czterech części. Część I, II i IV to fragmenty homilii i przemówień Ojca Św.: na Majdanku, Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i podczas Mszy św. Na Czubach. Część III kantaty z tekstem Hanny Lewandowskiej „Szukam Twoich śladów” stanowi odpowiedź na pytanie o obecność nauczania Jana Pawła II w czasach nam współczesnych. Hanna Lewandowska dokonała też wyboru fragmentów tekstów Jana Pawła II. Solistami byli Janusz Radek – śpiew; Piotr Selim – fortepian, śpiew; Leszek Surma – recytacje, Urszula Bobryk – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej; Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Chór UMCS w Lublinie, Chór Wydziału Artystycznego UMCS.

Piotr Selim to również kompozytor muzyki do spektaklu „Machia”. Scenariusz i reżyseria Juliusz Machulski, produkcja Teatr Stary w Lublinie.

To także jeden z wokalistów zaproszonych przez laureata Grammy 2014, Włodka Pawlika do przygotowanego przez Teatr Stary w Lublinie koncertu-spektaklu pt. „Wieczorem”, w którym zaśpiewał utwór zatytułowany „Elegia uśpienia”.

W repertuarze, z którym koncertuje również indywidualnie (recitale) znajdują się utwory autorskie, Leonarda Cohena, Bułata Okudżawy, Włodzimierza Wysockiego, Agnieszki Osieckiej, Edwarda Stachury, księdza Jana Twardowskiego oraz innych wybitnych pieśniarzy i autorów.

Od wielu lat zapraszany jest przez organizatorów festiwali piosenki (Akademickie Centrum Kultury „Chatka Żaka”, Centrum Kultury w Lublinie, Puławski Ośrodek Kultury, Regionalne Centrum Kultury w Olecku, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Kotli – „Stachuriada” – Grochowice, Miejski Ośrodek Kultury w Świdniku) do składu jury tychże konkursów, a także do prowadzenia warsztatów piosenki literackiej.

Piotr Selim to pseudonim. Tak naprawdę nazywa się Piotr Chilimoniuk. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Po ukończeniu klasy fortepianu prof. Corellego Świecy, w 1992 r. rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Łodzi na Wydziale Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego w Katedrze Fortepianu, w klasie prof. Zbigniewa Lasockiego. W roku 1997 ukończył Akademię Muzyczną, otrzymując dyplom magistra sztuki. W czasie studiów uzyskał także dodatkowe kwalifikacje w zakresie kameralistyki w klasie prof. Joanny Hajn-Romanowicz. W roku 2007 w Akademii Muzycznej w Łodzi obronił rozprawę pt. „Między zapisem autorskim a wykonaniem estradowym – przestrzeń dowolności w pedalizacji utworów fortepianowych na przykładzie: Sonaty C-dur op.2 nr 3 L. van Beethovena, Sonaty f-moll J. Brahmsa i VII Sonaty S. Prokofiewa” i tym samym uzyskał stopień doktora.

Pracuje na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Prowadzi zajęcia z gry na fortepianie na dwóch kierunkach: Edukacja Artystyczna oraz Jazz i Muzyka Estradowa.

Swoją działalność artystyczną na gruncie muzyki poważnej rozpoczął w trakcie studiów i nadal koncertuje w Polsce jako solista, kameralista (również za granicą – Węgry, Hiszpania, Niemcy, Litwa), muzyk orkiestrowy oraz akompaniator, zarówno w ramach zajęć prowadzonych na Uczelni, jak też poza nią. Współpracuje z Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego, z towarzyszeniem której jako solista brał udział w lubelskim prawykonaniu Koncertu Fortepianowego Des-dur Arama Chaczaturiana, Koncertu d-moll na dwa fortepiany F. Poulenca i „Błękitnej Rapsodii” Georga Gershwina. Kilka wykonywanych przez niego utworów kameralnych znalazło się na wydanej w 2005 roku przez UMCS w Lublinie płycie CD pt. „33-lecie Kierunku Muzycznego Wydziału Artystycznego”.

Współtworzy kwintet Tanguillo specjalizujący się w wykonywaniu muzyki Astora Piazzolli. Z tym zespołem nagrał płytę z utworami kompozytora.

Dwukrotnie był przewodniczącym konkursu pianistycznego im. Carla Czernego organizowanego przez Szkołę Muzyczną I i II st. w Zamościu oraz przewodniczył pracom jury podczas I Regionalnego Konkursu Chopinowskiego „Mój Chopin” organizowanego przez PSM I st. w Puławach. Wielokrotnie prowadził lekcje otwarte oraz warsztaty pianistyczne w szkołach muzycznych na terenie Polski.

Wygłaszany przez niego wykład o historii fortepianu i pedalizacji fortepianowej spotykał się z dużym zainteresowaniem dzieci, młodzieży i nauczycieli (m.in. podczas Międzynarodowego Forum Pianistycznego w Sanoku, Szkole Muzycznej w Stalowej Woli, Szkole Muzycznej w Świdniku czy w Szkole Muzycznej w Zamościu).

Poza działalnością artystyczną i dydaktyczną dr Piotr Chilimoniuk podejmuje prace organizacyjne służące propagowaniu kultury muzycznej w środowisku akademickim Lublina. Jest współorganizatorem koncertów w środowisku akademickim – koncertów z udziałem studentów i pracowników Zakładu Pedagogiki Instrumentalnej Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS. Bierze czynny udział w pracach na rzecz lubelskiego środowiska artystycznego, podejmując działania promujące wszelkie inicjatywy kulturalne.